КОЙ ДАДЕ ИМЕТО НА МАНСАРДАТА, ИЛИ КАК ФРАНСОА МАНСАР ВЛЕЗЕ В СВЕТОВНАТА АРХИТЕКТУРА

Днес всички сме запознати с мансардата – скатният покрив с прозорци, който създава допълнителен етаж от обитаемото пространство. Но откъде идва този стил и кой дава името му?

Най-старото документирано използване на мансардния стил датира от 16-и век в Италия, Англия и Франция. Във Франция крал Франсоа I, ентусиазиран радетел на изкуството по времето на Ренесанса, възстановява Château du Louvre (Лувъра), превръщайки го от средновековна крепост в сграда с ренесансово великолепие. Той поверява проекта на архитекта Пиер Леско, който използва за първи път мансардния стил. Той преобразява старото шато във вида, в който днес познаваме Лувъра.

 
Франсоа Мансар - Моята Мансарда
 
“бароковият архитект Франсоа Мансар започва да създава луксозни къщи”

Така стилът на мансардите започва да печели популярност във Франция, но все още не носи това име. Това се случва през 17-и век, когато бароковият архитект Франсоа Мансар (на френски: François Mansart) започва да създава луксозни къщи, резиденции и замъци (Château de Balleroy, Château de Blois и Château de Maisons) със стръмни покриви. Стилът става модерен толкова бързо, че името на архитекта става нарицателно за този стил.

Франсоа Мансар - Моята Мансарда
Кой е Мансар

Франсоа Мансар е роден в Париж на 13 януари 1598 г. Семейството му се занимава с различни строителни занаяти. Когато Мансар е на 12 години, почива баща му Абсалон, който по това време е дърводелец на царя. Така Франсоа бива обучен от своя зет Жермен Гаутие, архитект, скулптор и племенник на Жермен Пилон – един от най-известните скулптори на френския Ренесанс, и от чичо си Марсел Льо Рой, майстор зидар и строител.

По-късно Мансар става чирак при Саломон дьо Брос, известен архитект от времето на управлението на Хенри IV и регентството на Мария де Медичи, майка на Луи XIII. Мансар е силно повлиян от стила на Саломон дьо Брос.

Така, на 25-годишна възраст Мансар е вече известен архитект с редица поръчки, най-вече от богатите офицери на короната. Замъците на Берни (1623) и Балерой (1626 г.) са едни от ранните творби на архитекта.

Арогантен и упорит, през последното десетилетие от живота си Франсоа Мансар не желае да се преклони пред капризите на бъдещите си клиенти. Това му носи почти пълно забвение до смъртта му на 3 септември 1666 г. в Париж. Единствената му утеха остава осъзнатият факт, че е спомогнал за установяването на чистия класицизъм във Франция.

 
Франсоа Мансар - Моята Мансарда
 
Как името му влиза в световната архитектура

Франсоа Мансар проектира много градски къщи в Париж, сред които най-забележителни са хотелът де ла Врилиер (1635) и хотелът Le Jars (1648), а най-известната му вътрешна структура е замъкът на Мейсън (сега наричан Майсън-Лафит, 1642-1646), построен за Ренеде Лонгюил. На практика повечето от завършените сгради на Мансар са в областта на жилищната архитектура.

Те са строени най-вече за новата класа на амбициозни финансисти и кралски офицери. Сред тях освен хотелът Le Jars и замъкът на Мейсън са крепостта Балерой (Нормандия, от 1631 г.); Берни (Вал-де-Марне, 1623-1627), хотел Guénégaud du Plessis (разширен от 1648 до 1660 г.), хотел Guénégaud-des- Брос (1651-1653) и др. Неговите сгради се отличават със своя финес, елегантност и хармония. Най-пълната му оцеляла творба е замъкът на Мейсън.

Франсоа Мансар доста често и добре е използвал мансардния покрив в своите архитектурни творби, затова той е станал широко разпространен в неговото време. И заради този именно факт, въпреки че не той е измислил мансардата, тя носи неговото име.

 

Стилът „Мансарда“ през годините

Сградният стил на Мансар според специалистите, е „изключително френски в своята елегантност, чистота и самоуверено укротяване на пространството.“ Личният му стил, твърдят те, го подвежда към деликатни (меко казано) бизнес отношения с клиентите му, което намалява чусватвително техния брой в по-късните творчески години на архитекта. Но за сметка на това, наследството му се оказва повсеместно разпространено.

Късмет за поколенията е, че мансардният покрив всъщност не потъва в „таванските помещения“ на Франция. Голямото съживление на този архитектурен стил идва няколко века по-късно във високите викториански стилове през 50-те до 80-те години на 19-и век, и особено в САЩ. Мансардата е една от главните черти на стила на Втората империя, както е известна Франция в периода на управлението на Наполеон III, когато има засилено строителство с привкус на показност и суетност. Интересен е фактът, че мансардният стил получава дори по-голямо разпространение извън Франция през този период.

Франсоа Мансар - Моята Мансарда

Всъщност, ако се върнем на Франция, емблемата на стила на Втората империя е характерният мансарден покрив. Отправната точка на двустепенния покрив на Франсоа Мансар е била да се „натъпче“ цял един етаж от жилищна площ над корнизната линия на сградата, без да увеличава броят етажи в структурата на самата сграда. Навремето това е бил силно привлекателен откъм икономическа гледна точка подход и един вид архитектурно великолепие, особено за град като Париж, където надстояването на допълнителни етажи на сградите е било ограничено и се е облагало със сериозни данъци и такси.

“горната повърхност на покрива се е разпростирала почти до краищата на сградата”

Горната част на мансардния покрив е била обикновено широка и плоска, за да се увеличи обемът на пространството под него – ако обърнете внимание, горната повърхност на покрива се е разпростирала почти до краищата на сградата. Долната част на мансардния покрив пък най-често е била изпъкнала (извита навън, най-често формата на буквата S или на звънец), вдлъбната (извита навътре) или силно скосена. В някои случаи мансардният покрив е дори с височина два етажа. Но каквато и да е точната му форма, той винаги е „окичен“ с много прозорци, които осветяват вътрешното пространство.

По време на Втората империя мансардните покриви се срещат толкова често, че самият стил често се нарича „мансарден стил“.

И макар твърдението, че всяка къща от Втората империя има поне един мансарден покрив (а някои имат много), да е вярно, далече не е истина това, че наличието на мансарден покрив винаги означава къща от Втората империя. Мансардният стил остава често използван подход и в работите на бъдещите поколения архитекти. Днес той е символ на разчупеното и освобождаващо духа жилищно пространство. Домът, в който сме свободни и щастливи. „В една мансарда точно под звездите…“, както пеят Тангра в своята вечна песен „Богатство“.

 
Моята Мансарда
ИЗОЛАЦИЯ
изолация Кнауф-  Моята Мансарда
0800 15 551 | 02 489 90 53
изолация Кнауф-  Моята Мансарда
ПРОЗОРЦИ
прозорци Велукс - Моята Мансарда
02 955 99 30 | 0885 00 20 32
прозорци Велукс - Моята Мансарда
ПОКРИВИ
покриви Брамак - Моята Мансарда
0700 119 20
покриви Брамак - Моята Мансарда